Propagace jídla vede k obezitě
Američtí vědci prokázali, že vůně a vzhled oblíbeného pokrmu probouzejí k činnosti tytéž partie mozku, které se aktivují u narkomanů ve chvíli, kdy dychtí po nové dávce. Člověk se začne mylně domnívat, že okamžitě potřebuje něco do žaludku. Jde o oblasti, jež u živočichů odpovídají za lovecké instinkty.
K tomuto závěru alespoň dospěl tým vedený Gene-Jack Wangem z newyorské Brookhaven National Laboratory, jenž podrobil pečlivému zkoumání dvanáct lidí v průměrném věku osmadvaceti let. Za pomoci tomografie vědci změřili biochemickou aktivitu jejich mozků nejprve v klidovém stavu, a poté reakce na chuťové, zrakové a čichové podněty. Zaznamenali, že při pouhém pohledu na chutnou stravu dochází ke zvýšení činnosti odpovídajících částí mozku, zejména spánkového laloku, o zhruba 24 procent.
Nejpodnětnější přitom byla jídla, která se jen stěží dají označit za dietní. Na plné čáře vítězily šunka s vejci, sendviče, hamburgery, pizza, zmrzlina a sladkosti.
„Zjištěné výsledky svědčí o obrovské nebezpečnosti permanentní stimulace mozku častými podněty, jež vzbuzují pocit hladu,“ uvedl Gene-Jack Wang.
Varuje zejména před rozmanitými automaty, které zpřístupňují poživatiny v jakémkoli množství, přitažlivými výlohami potravinářských obchodů i kulinářskými televizními relacemi, jež lákají k neustálé konzumaci.
„Zvýšená citlivost mozku k obdobným podnětům a čím dál větší propagace pochutin jsou jednoznačně hlavní příčinou epidemie obezity,“ podotýkají autoři studie otištěné na stránkách časopisu NeuroImage.
Další články této kategorii:
Zdraví
, Ze života